februari 2012

Beste geachte lieve allemaal,

 

Eerst even keurig de data van februari, een vooralsnog uitgesproken Utrechtse maand.

 

16 februari, 19.30, Atelier de Werkvloer, Brigittenstraat 7, Utrecht: Onsje Brood. Reservering: info@atelierdewerkvloer.nl

18 februari, 20.00, Houtzaagmolen De Ster, Molenpark 3, Utrecht: De Vorlesebühne

19 februari, 15.00, Centrale Bibliotheek, Oudegracht 167, Utrecht: Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante…

23 februari, 22.00, ‘Nacht van de Poëzie’, Utrecht: 30 min fragmenten uit ‘Onsje’ + ‘Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante…’ (samen met Ariadne Verstegen)

29 februari, 20.00, Bonifatiuscollege, Utrecht: gastoptreden als dichter

 

16 februari: Onsje Brood

‘Onsje Brood’ is een heel speciaal programma en in deze combinatie een premiére . ‘Onsje’ is het programma dat ik samen met Isabelle van Dooren heb ontwikkeld en op 16 februari voor het eerst met Ariadne Verstegen zal spelen.  Het Broodgedeelte van de avond is een samenspel met Sylvia Hubers, een programma dat wij ooit speciaal hebben samengesteld en ontwikkeld op wens van de schilder Herman Smith, een expositie met schilderijen rondom het thema brood, toen geopend in een bakkerij op Texel.


Onsje

'Onsje' geeft antwoord op uw onbewuste vragen: 'Wat zijn dat voor mensen die daar staan en ons vaak iets over Daniil Charms willen vertellen, wat is in hemelsnaam de achtergrond van deze pianiste en die voordrachtsmeneer?
 'Onsje' zijn gedichten door Bernhard geschreven maar gebaseerd zowel op zijn eigen jeugd als ook op de jeugd van de pianiste, gecombineerd met moderne muziek. 'Onsje is en klein reisje langs ondergrondse broers, wispelturige neefjes en foute vriendjes, langs anderstalige zusjes, plantaardige vaders maar ook langs grote invloedrijke meesters.
Tekst en voordracht: Bernhard Christiansen
Piano: Ariadne Verstegen

 

Brood

Wie geeft ons heden ons dagelijks brood, is dat de bakker? En hoe komt het brood tot ons, is dat de verdienste van het bakkersmeisje? Het bakkersmeisje spreekt tot ons in broodjes kaas en broodjes worst. Wie ook tot ons spreekt is de gewone man in de straat, die een brood koopt, een gewoon brood. 'Ik ben geen appeltaart', zegt de gewone man. Mensen mogen denken wat zij willen, maar een gewone man die een gewoon brood koopt - is geen appeltaart.

Poëzie en proza geïnspireerd op een makkelijk verteerbaar thema.

Tekst en voordracht: Sylvia Hubers & Bernhard Christiansen

 

Wij spelen de programma’s trouwens in de omgekeerde volgorde maar ‘Brood Onsje’ klinkt nou eens net iets minder.

Reserveringen ruim op tijd voor deze voorstelling zijn broodnodig, als er te weinig reserveringen zijn wordt de voorstelling alsnog weer afgelast, reserveringen graag tot uiterlijk maandag 13 februari doorgeven aan info@atelierdewerkvloer.nl.
De kaartjes kosten 12/8 euro of 8 euro met korting.

 

18 februari: De Vorlesebühne

De wereld is ziek en onzeker, duikelt van de ene crisis naar de volgende ramp, niest en schudt en laat haar snot maar stromen. Aan geld heb je tegenwoordig geen houvast meer, jouw baan lijkt op een achtbaan met wat losse schroeven, de televisies raken meer en meer door BSE besmet. Gelukkig maar dat onze teksten er nog zijn om zich aan vast te kunnen klampen. De Vorlesebühne speelt deze maand met Maud Vanhauwaert, Lammert Voos, Esther Porcelijn, Willem Bongers, Bernhard Christiansen. Op het open podium zal o.a. Anne Broeksma met haar proza-debuut te horen zijn. Onze muzikale bondgenoot is deze maand Marieke Winkler. Entree: 9/6 euro. Meer info en reservering (ook voor het open podium): info@bernhardchristiansen.nl, www.kortvreemdproza.nl

 

19 februari: Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante…

Ons programma op basis van teksten van Daniil Charms en diverse componisten, deze keer in een versie voor arme mensen. In de openbare bibliotheek, met een elektrische piano, met tl-licht, gratis.

 

Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante....

Op basis van teksten van Daniil Charms

Spel: Bernhard Christiansen en Ariadne Verstegen

Concept: Isabelle van Dooren  & Bernhard Christiansen

Muziek: Stephen Westra, Stefan Meylaers, Bach, Beethoven, Haydn, Händel, Janaceck, Moessorgsky, Kabalevsky, Arvo Pärt, Simeon ten Holt, Heller, Joplin, Chick Corea.


Zelfs nog leuker dan het badhuis!
 
Welke geheimen verstoppen zich in water, hoe het beste om te gaan met vrouwen, waarom zijn blote mannen onverdraaglijk, welk dier is het dapperste van allemaal, hoe eindigt de strijd van leven en dood? Daniil Charms geeft antwoord. De Russische absurdist Daniil Charms (1905-1942) vangt de zinloosheid en gruwelijkheid van het alledaags bestaan in lichtvoetige en eenvoudige taal, in filosofische beschouwingen en vreemd-grappige verhaaltjes waarin mensen als marionetten met elkaar botsen. Hij schept een wereld waarin sprookjesachtige en vreemde gebeurtenissen vanzelfsprekend zijn en ‘vanzelfsprekendheden’ vreemde sensaties. Charms kan ons verleiden om heel anders naar de dagelijkse werkelijkheid te kijken, dingen ineens heel anders en opnieuw waar te nemen.
“Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante…’is figuurlijk maar ook letterlijk een centraal thema van Charms, het veranderen in ballonnen, het oplossen in lucht, het uiteenvallen in balletjes, het tot antisanitair afval verklaard worden, de mogelijkheden zijn ruim.
 
Daniil Charms was in 1927 in Petersburg mede-oprichter van de avantgardistische groep Oberioe, deze werd al snel weer verboden, de meeste leden stierven onder Stalin. Daniil Charms werd maar 36 jaar, hij verhongerde waarschijnlijk in de ziekenhuisafdeling van de gevangenis tijdens de omsingeling door de Duitsers in 1942. Tijdens zijn leven werd geen ‘volwassen werk’ van hem gepubliceerd, hij schreef verhaaltjes en gedichten voor kinderen om rond te kunnen komen.

De schrijver/dichter/theatermaker Bernhard Christiansen en de pianiste Isabelle van Dooren hebben samen een muziektheaterprogramma ontwikkeld op basis van teksten van Daniil Charms en muziek van veelal moderne componisten (maar ook van klassieke componisten). De muziek is in deze voorstelling veel meer dan slechts ondersteuning of een trucje om de dingen smeuïger te maken, de muziek speelt een grote en zelfstandige rol.

Bernhard Christiansen trad op of speelde als dichter en theatermaker op diverse festivals (o.a. Oerol, Noorderzon, Nacht van de Poëzie). Hij won in 2007 het NK-poetry-slam en is de bedenker en spil van De Vorlesebühne. In 2011 verscheen zijn eerste bundel, ‘Nu daarentegen’.

Ariadne Verstegen studeerde in 2011 af aan het Utrechtse conservatorium en heeft speciale belangstelling voor film- en theatermuziek, deed onderzoek naar de muziek in Stomme films.

 

23 februari: Nacht van de Poëzie.

Wel een opluchting, de ontdekking dat een ‘Nacht van de Poëzie’ niet alleen is weggelegd voor bepaalde kringen en gebouwen, iedereen kan zoiets organiseren, ook een studentenorganisatie. Afgelopen jaar was ik voor het eerst een beetje verbaasd en ontevreden dat ik na de publicatie van mijn bundel en tegelijkertijd het winnen van de ‘Slamnight’ in 2010 (als onderdeel van de ‘Nacht van de Poëzie’) niet een keer werd uitgenodigd voor de ‘Nacht van de Poëzie’. Maar dat is nu dus goedgemaakt, deze keer is het een studentenorganisatie die eens een ‘Nacht van de Poëzie’ in Utrecht organiseert. Het gebouw zal wel wat minder zijn maar hun keuze was inhoudelijk en niet diplomatiek.

Verder zal deze Nacht als het goed is zo stiekem mogelijk plaatsvinden, van mij dus verder geen informatie.

Hopelijk tot spoedig, hartelijke groet,

bernhard

www.bernhardchristiansen.nl

www.kortvreemdproza.nl

Back to top